סביבה בטוחה וחופשית ללמידה עבור ילדנו משפיעה על לקויות למידה

Posted on Posted in כללי

היום אנחנו מכירים במגוון כישורי תלמידים ובשיטות למידה מתקדמות

כיום ישנם בתי ספר בארץ ובעולם בהם אחוז התלמידים נוטלי הריטלין עומד על אחד בלבד ותגיות אחרות של לקויות למידה אינן רלוונטיות

מדוע?

מכיוון שהדגש העומד בבסיס הרוח של בתי ספר אלו נח על החופש של כל תלמיד לפעול דרך סקרנותו, תוך ביטוי עצמי מלא ומתגשם על ידי גישות חינוך מתקדמות המאפשרות יישום פדגוגי מגוון ומותאם לכל תלמיד באשר הוא. כך, במקום לעסוק בקשיים ובחוסר המסוגלות, התלמיד חופשי לפתח את חוזקותיו וכשרונותיו.

חשוב לציין כי כשאנו מדברים על סביבה בטוחה וחופשית לתלמיד אנו מדברים על מגוון, על חדשנות, על התאמה ללמידה בשנת 2017.

בבואם לבחור את החינוך המתאים ביותר עבור ילדיהם:

  • ישנם הורים אשר, מבחינה אידאולוגית, מחפשים דרך שתאפשר ערכים שחשוב להם שילדיהם יקבלו
  • ישנם הורים שילדיהם דורשים משהו אחר
  • וישנם הורים אשר רואים כי המסגרת הקיימת איננה מתאימה לילדיהם

בכל המקרים, כאשר הורה ותלמיד מתחילים לחפש מסגרת אחרת, התהליך של לצאת מהפרדיגמה המוכרת של למידה ושל בית ספר (שיטות הלימוד, מהות החופש והאחריות של התלמיד, מקומו של המבוגר בתהליך) מצריך מאיתנו ללמוד ולהכיר משהו חדש/אחר ולכן דורש מאיתנו לסמוך על תחושת הבטן שלנו כהורים כשלב ראשון בתהליך.

עלינו לבוא עם ביטחון כי אנו מכירים את ילדינו ואת הפוטנציאל הטמון בהם ולבחון – מה הסיבה שאינם יכולים להסתדר במערכת ללא הגדרתם כבעלי לקויות למידה.  

מסירים את האבחנה של לקויות למידה מראש ילדנו ומחזירים אותה למערכת

היום מצב החינוך בארץ ובעולם דורש מאיתנו התבוננות רחבה, עמוקה וגלובלית כדי להפיק פתרונות אחרים שיהיו מתאימים לכל הסובלים (תלמידים, הורים, מורים, אנשי חינוך).

והחדשות הטובות הן שהפתרונות כבר כאן.

בתי ספר אחרים  קיימים בארץ ובכל רחבי העולם ומספקים לנו את הפתרונות לבעיות שמתעוררות במערכת הציבורית, כגון: לקויות למידה, הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, אלימות, אפליה חברתית ועוד.

והמפתח במשפט הקודם הוא המהפך בהסתכלות על לקויות למידה  

כאשר אנו, כהורים ואנשי חינוך, מאפשרים לתלמיד סביבת למידה מתאימה מלכתחילה, או מיד כאשר מופיע הצורך, נחסך ממנו התיוג ומתגלה הבעיה האמתית: חוסר ההתאמה של בית ספר לטבעו ולטיבו של התלמיד-ה.

זה נשמע מסובך ושהאחריות לכך נמצאת גם בידנו כהורים.

אבל בעצם זה פשוט, אפשרי ונגיש לכולנו ולמעשה, זה כבר קורה ומצליח כ50 שנה ויותר.

אז מה עושים מחר בבוקר?

עלינו, קודם כל, לתת אפשרות לילדינו, בבית ובבית הספר,  להרגיש כי הם בסדר ואנחנו מאמינים ביכולותיהם ודרכם.

בגישת חינוך דמוקרטי סאדברי רצון התלמיד להגיע לבית הספר ולהיות חלק ממנו הוא התנאי היחידי לקבלתו. ובכך מתאפשר לתלמיד להגיע יומיום למקום שהוא בוחר בו.

תנאי הלמידה המתקדמים מאפשרים לתלמידים לבחור את דרך הלמידה ונושאי הלמידה וזאת מתוך סקרנות אישית ובקצב אישי.

עלינו להתעקש ולהחזיר את המושג 'לקויות למידה' למערכת ולא להשאיר את התלמידים עם דימוי עצמי של ליקוי.

מהיכרות עם בתי ספר בארץ ובעולם מסתבר כי לתלמידים רבים ניתנת האפשרות לעבור את התהליך המרפא והמשחרר הזה בפשטות.

השורש לפתרון הבעיה טמון בהיצע שמערכת החינוך מספקת לנו בבואנו לבחור גישת חינוך מתאימה עבור ילדינו וכל מה שעלינו, ההורים, לעשות הוא לממש את זכות הבחירה שלנו

ושוב חדשות טובות.

מנהלי אגפי חינוך ואנשי חינוך מובילים בארץ ובעולם כבר מבינים ורוצים לאפשר קיום של היצע ומגוון לתלמידים.

קיימות יוזמות רבות של צוותי הקמה להביא בתי ספר 'אחרים'/מתקדמים למקום מגורינו.

כל מה שנותר לנו כהורים זה לקום לשמוע, לדעת עוד על האפשרויות המתקדמות המוצעות לילדנו.  ולבחור בהן.

זה כבר קורה ונמצא כאן לידנו!  

קבוצת הקמת בית ספר סאדברי בשרון מזמינה הורים ותלמידים מאזור השרון לשמוע וללמוד בחוג בית על גישת חינוך דמוקרטי סאדברי – אפשרות שכבר חיה וקיימת במערכת החינוך בארץ, בדרום הגולן ובירושלים.

כאשר אנחנו מתוודעים לאפשרויות מתקדמות הקיימות כאן לידינו, אנחנו מספקים לילדנו תקווה ללמוד בדרכם הם – בהצלחה ובהנאה.

כהורים אנו רוצים לספק לילדנו

סביבה בטוחה ומפרה

עם מבוגרים שמכבדים את רגשותיהם וצורכיהם,

מקום בו התלמיד מקבל השראה ל-

תקשורת בין אישית, ביטוי עצמי, הקשבה וסבלנות,

הלא הם הבסיס ליישום למידה משמעותית בדרך אישית.

 

על השאלה:מה אני כאמא יכולה לקדם עוד היום בביתי ו/או בקהילה שלי כדי להחזיר את המושג לקות למידה למערכת ולהסיר אותה מילדיי?

תשובות, כלים פרקטיים ורעיונות נוספים בניוזלטר/באתר/במאמרים

להרשמה לחצו