כללי

החיים הוירטואלים שלי

מאת עדי רוטמן

תקופת הקורונה וה"למידה מרחוק" הצריכה תהליך הסתגלות שעבור חלקנו לא היה פשוט. עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שפתאום מצאנו את עצמנו עם זמן פנוי בהיקף רחב וממה שזמן זה אפשר לנו ללמוד על עצמנו ובכלל. כשעומד לרשותנו זמן, באופן טבעי עולה השאלה "אז מה עושים עכשיו"? וזאת שאלה שבסאדברי אנחנו שואלים מידי יום ולעיתים גם מידי שעה או אפילו לעיתים תכופות יותר. התשובה לשאלה זו, כשהיא מגיעה מתוך הסתכלות פנימה, תביא לידי ביטוי צורך ורלוונטיות שמביאים לאוויר העולם לא מעט יוזמות ורצונות.
אז מצאנו את עצמנו עם זמן, חושבים מה לעשות ואז הזמינה אותנו מיטל (חברת צוות בדמוקרטי כפר סבא) להצטרף למפגש הדרכה על העולם הוירטואלי ווינדס WINDS – World International Democratic School. זה נשמע לנו מעניין והצטרפנו. מיטל סיפרה לנו והדריכה אותנו על עולם בו כל אחד ואחת יכול/ה לייצר דמות, או בשפה המקצועית "אוואטר", דרכו נכנסים לעולם, פוגשים אנשים ומקיימים ממש חיים שניים (Second Life) שלמים בהם המשתתפ/ת יכול/ה להיות מי שהם רוצים להיות. ניתן לעצב מראה מיוחד, לבנות בית חלומות, לייצר יוזמות לשיתופי פעולה, להשתתף בכנסים ובפסטיבלים רבי משתתפים מכל העולם ואף להירשם לקונצרטים, סדנאות והרצאות אמיתיות. אפילו הזמרת סוזן ווגה מכרה כרטיסים להופעה שלה בה היא הפעילה את האוואטר שלה ואוואטרים מכל העולם הגיעו לצפות בהופעה שלה!. האוואטר יכול/ה ללמוד לרקוד, לבנות, לשוחח עם אנשים ממקומות רחוקים ולהתמודד עם שאלות ודילמות של עיצוב ובניית עולמו/ה הוירטואלי.

ראיינתי את מיטל, שלקחה על עצמה יחד עם קבוצת חניכים שלה, להכיר לעומק ולהנגיש את הממשק עבור תלמידותיה. מיטל סיפרה על היוזמה של "ערי חינוך" בהובלת יעקב הכט אשר מעסיק אנשי חינוך עם ראיה עתידנית וחדשנית. שי גרשון היא אחת מחברות הצוות של ערי חינוך העוסקת בטכנולוגיה בהוראה. שי יחד עם אורי שפירא מחברת יוריקה יצרו בתוך הממשק "יוריקה וורלד" מתחם/"אי" (כפי שמכונה בעולם הוירטואלי) ייחודי עבור כלל בתי הספר הדמוקרטיים בעולם המכונה "ווינדס". כך חשבו חברי ערי חינוך לייצר קהילה דמוקרטית וירטואלית עולמית, כזאת שניתן "להיפגש" בה עם תלמידים ואנשי צוות מבתי ספר דמוקרטיים בכל העולם, לקיים כנסים, פסטיבלים ועוד. מרחב וירטואלי שניתן להשתמש בו לטובת לימוד או הוצאה לפועל של רעיונות. בתקופת הקורנה קיימו "דמופגש" בו השתתפו בתי ספר דמוקרטים מרחבי העולם, שמעו הרצאות, השתתפו בסדנאות ונפגשו.

במהלך ההדרכה של מיטל, שוטטנו, אני וביתי הגדולה, בתוך עולם הווינדס. בנינו אוואטר ועשינו סיור בעולם הכנסים. מיטל הדריכה אותנו צעד צעד (ראו בצירוף את ההדרכה לשימוש בממשק) איך להסתדר בעולם החל מההרשמה לאתר ועד לבניית דמות. מיטל מעבירה הדרכות מסוג זה יחד עם קבוצת תלמידים שלה הלומדים יחד באופן קבוע מאורי. יחד החליטו שאין כמו "להעביר את זה הלאה" ולייצר קבוצות להדרכה שלהם על מנת לפתח את העולם ולתמוך ביוזמה. מיטל מספרת על שפע הלמידה שיש בשימוש בווינדס – חשיפה לעולם התכנות הבסיסי, שיפור הבנה באנגלית, תכנון עולם ורטואלי ועוד.

פרויקטים מיוחדים נרקמים בעקבות הקמת הממשק כמו מה שקורה ממש עכשיו בימים אלו, כאשר מיטל חברה לבועז, מורה למוסיקה בבית הספר הדמוקרטי כפר סבא, להקמת מתחם/"אי" למוסיקה בשם Winds Music Center  "באי יצרנו במה וכלי נגינה וניתן לנגן בבית בגיטרה וזה נראה ונשמע שהאוואטר מנגן כשבפועל אני מי שמנגנת", מספרת מיטל. "זה מדהים בעיני שניתן לבנות אוואטר ולהפעילו דרך נגינה אמיתית מאחורי המסך." דוגמה נוספת הינה של מורה להיסטוריה אשר הכינה מערך שיעור על תקופת ההעפלה ובהמשך התלמידים ממש בנו ספינת העפלה בתוך עולמות הווינדס. החלום הגדול של ערי חינוך, מספרת מיטל, זה לקיים ממש בית ספר דמוקרטי בתוך הווינדס בו יוכלו לקיים פרלמנט, לאפשר סבב דיבור, להצביע, לקיים פעילויות וסדנאות וכך הלאה. השמיים (או יותר נכון הרשת) הם הגבול. מיטל חולמת לקיים כבר שנה הבאה סדנא קבועה במערכת השעות של בית הספר בה יתאפשר גם לחברי קהילה בסאדברי להשתתף מתוך בית הספר שלנו בהדרכות ובמפגשים בתוך עולם הווינדס. אני כבר נרשמת ובטוחה שחברי קהילה נוספים ירצו להשתתף בעולם וירטואלי עם פוטנציאל אינסופי לחברות, לניהול בית ספר וללמידה על עולם התכנות.
הקושי היחיד שמיטל מוצאת כרגע הינו בזה שהממשק עוד מצריך ליווי של מישהו עם ניסיון וידע,  מה שהופך את זה בינתיים למעט פחות נגיש. ועדיין מדובר  בפלטפורמה מעניינת ומיוחדת לחיבור בין אנשים, במיוחד בתקופת הקורונה אבל אני בטוחה שגם לאחר מכן.
הוראות ההורדה והתקנת התוכנה